In Stories lees je de verhalen van ondernemers die op De Wildeman zijn gevestigd. Wat doen ze? Waarom doen ze dat op De Wildeman? En waar komen ze iedere dag hun bed voor uit?
‘Tijd vliegt als je het leuk hebt.’ Het is alweer bijna vijftien jaar geleden dat Floris Proost bij Mainfreight startte als managementtrainee. Om meerdere bedrijfsonderdelen te leren kennen - element van het traineeship – werkte hij de eerste drie jaar bij diverse vestigingen. Van Ploiești, Roemenië, tot ’s-Heerenberg, en ook nog even in Oostende. Bij Mainfreight Warehousing Zaltbommel, waar hij Branch Manager is, raakte hij betrokken vanaf de eerste bouwtekeningen.
‘Misschien zelfs wel vanaf de wens om een centrale vestiging in de Benelux te hebben. Wij bedienen klanten voor wie zo’n locatie belangrijk is, veelal leveranciers van fast moving consumer goods, denk aan verzorgingsproducten en cosmetica, die worden geleverd aan bijvoorbeeld een supermarkt als Albert Heijn. De Wildeman is zo’n plek. Het ligt vlak langs de A2, een belangrijke corridor tussen noord en zuid, en ook de connectie met Rotterdam – ook voor de binnenvaart - is goed. We zitten echt op een toplocatie en daar zijn we heel blij mee.’
Culture, Family, Philosophy
‘In 2018 zijn we hier gestart. Destijds met één klant, maar inmiddels zijn we uitgebouwd tot een groot bedrijf met ruim 250 teamleden. Ik heb vaak gezegd: ‘We zijn hier niet zomaar een warehouse aan het bouwen, maar een Mainfreight-warehouse. Dat betekent dat we hier de drie pilaren van onze organisatie, Culture, Family en Philosophy, tastbaar maken; ze hangen hier ook gevisualiseerd aan de wand. Zo lunchen we allemaal tegelijk en organiseren we ieder jaar een familiedag. Elke Mainfreight-vestiging deelt een percentage van de winst met het hele team. Of je nou containers lost of op een kantoor zit, iedereen krijgt hetzelfde. Ook dat onderstreept: we doen het samen. Het creëert werkplezier, een saamhorigheidsgevoel, en daar hechten wij aan. Zo gaan we ook met sollicitanten om. We matchen ze niet op functieomschrijving, maar op cultuur. Vervolgens zoeken we daar de beste rol bij. En iedereen krijgt hier ruim kans om zich verder te ontwikkelen.
We hebben prachtige, duurzame panden, maar het echte verschil zit hem in hoe wij onze partnerships zien, met onze eigen teams dus, maar ook met onze klanten. We nemen de logistiek van ze over, maar dat is tegelijkertijd een belangrijk deel van hun bedrijfsvoering. Dan ben je meer partner dan leverancier. Die verbinding zoek ik ook op De Wildeman. Het is een initiatiefrijk, vooruitstrevend bedrijventerrein, waar hard gewerkt wordt aan duurzaamheid. Dat matcht goed met onze organisatie. Als logistieke speler kijken wij voortdurend hoe wij onze CO2-uitstoot kunnen verlagen; wij zijn een van de eerste transportbedrijven die pioniert met elektrische trucks. We hebben ruim 16.000 zonnepanelen op ons dak liggen. Om de impact van ons bedrijf op onze directe omgeving te compenseren hebben we insectenhotels, en bijen- en vleermuiskasten. En in breder, maatschappelijk verband sponsoren we allerlei lokale activiteiten. Het zijn maar een paar voorbeelden van hoe wij vinden dat wij met onze mensen en omgeving om moeten gaan. Zo’n partnership wil ik ook realiseren met de andere ondernemers hier op het bedrijventerrein. Het is sowieso altijd goed om je buren te kennen, maar daarnaast: er zit hier zoveel potentieel, wie weet wat we samen nog meer kunnen bereiken. Ik wil me daar graag verder in verdiepen.’
Terug