Jordy Versteeg - RealFlavors

'Transparanter is, naast lekkerder en duurzamer, een van de drie componenten van onze visie'

In Stories lees je de verhalen van ondernemers die op De Wildeman zijn gevestigd. Wat doen ze? Waarom doen ze dat op De Wildeman? En waar komen ze iedere dag hun bed voor uit?

16 was Jordy Versteeg pas toen hij in 2013 SteviaWorld oprichtte, de voorloper van RealFlavors. De reden: hij heeft hypoglycemie, een te lage bloedsuikerspiegel, wat betekent dat hij moet opletten met suiker. Voor producten met stevia, een beter alternatief, was hij aangewezen om Duitsland en België.

‘Dat moest makkelijker kunnen, vond ik. Zo is SteviaWorld ontstaan. Ik wilde niet alleen stevia beter bereikbaar maken, maar ook klanten wijzen op gezondere keuzes. Destijds ging dat vooral over: minder toegevoegde suiker, maar die scope verbreedde zich van lieverlee, ook door vragen van mijn klanten naar andere gezondere producten. En daarmee werd ook de naam breder: RealFlavors. We hebben nu zo’n 1.100 producten in ons assortiment, het grootste deel daarvan is biologisch. Met die groei kwam ook de behoefte aan een grotere en betere locatie. Die vonden we op De Wildeman, waar we nu bijna vier jaar zitten. We voelen ons hier thuis. Het is een representatief bedrijventerrein, schoon en netjes. Bovendien zijn we hier heel goed bereikbaar, leveranciers kunnen hier voor de deur lossen. We zijn destijds bij andere locaties wezen kijken waar dat echt niet kon.’

Mooie producten verkopen
‘Onze klanten zijn zowel bedrijven als particulieren. We willen graag meer richting business-to-business gaan, maar daar een positie veroveren is als kleinere speler best lastig. Plus: de markt is vrij conservatief. Maar uitdagingen horen bij ondernemerschap. Vroeger vond ik al: je kunt als jongere vanaf de zijlijn van alles van vinden, maar je kunt er ook wat aan doen. Ik heb alles met vallen en opstaan geleerd. Dan crashte de website weer en kon ik opnieuw beginnen. Het helpt je om het daarna beter te doen. En doordachter. Verder is er niet veel verschil tussen mijn ondernemerschap van toen en nu. Nog altijd geldt: ik houd ervan iets moois te creëren, in dit geval is dat: mooie producten verkopen.

De prijs blijft soms wel een issue. Als iemand vraagt waarom de biologische ketjap hier duurder is dan in de winkel kan ik uitleggen dat de onze via een authentiek procedé is vervaardigd dat veel meer tijd vergt, maar het blijft lastig. Ik zie in de supermarkt soepen waar van alles aan is toegevoegd. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Ik heb hier soepen met maar zes, zeven ingrediënten. Daar selecteer ik op. Soms is het ook alleen maar het idee dat biologisch altijd duurder is, terwijl dat helemaal niet zo is. Sinds begin 2022 werken we met een grote Duitse biologische supermarktketen die goede producten voor een aantrekkelijke prijs levert, soms lager dan die van de supermarkt. Het kan dus gewoon wél. En als die prijs toch wat hoger ligt, dan leg ik op de site graag uit waar dat vandaan komt. Transparanter is, naast lekkerder en duurzamer, een van de drie componenten van onze visie. En over lekkerder gesproken, misschien een goeie tip zo aan het begin van het jaar, als iedereen zichzelf weer van alles voorneemt: wij hebben een geweldige gezonde wonderbroodmix, glutenvrij en zonder haver. Aanrader!’

Terug